Een goede Local SEO strategie is het aanmelden van uw bedrijf bij lokale bedrijvengidsen. Hoewel, ‘gidsen’ is niet juist. Als u geluk hebt is er ‘een gids’, inderdaad enkelvoud. De meeste online bedrijvengidsen richten zich niet op een regio of provincie, maar op een stad.
Wat is Local SEO?
Investeren in een advertentie in een landelijke bedrijvengids is handig wanneer u klanten in het hele land zoekt. Richt uw bedrijf zich hoofdzakelijk op de eigen regio, denk bijvoorbeeld aan een winkel, restaurant of zakelijke dienstverleners, dan hebt u meer aan klanten uit de directe omgeving.
SEO is een Engelse term en staat voor ‘search enigine optimization‘. In het Nederlands betekent dit ‘zoekmachine optimalisatie’, maar zouden we dit wat beter willen omschrijven dan kunnen we Local SEO vertalen als:
Het optimaliseren van een website of webpagina zodat de website of pagina beter en hoger scoort in de zoekmachines in het algemeen en Google in het bijzonder, met name op regionaal niveau.
Hebt u de titel van deze website al bekeken? Er staat natuurlijk Exalo Media want dat is de bedrijfsnaam. Verder staat er nog ‘webdesign’ en ‘Leeuwarden’ genoemd, want wij willen dat onze site goed scoort op zoekopdrachten in Google met de tekst ‘webdesign leeuwarden’. Dat is één vorm van Local SEO. De nummer één positie voor deze zogenaamde keywords of trefwoorden is niet zomaar in zicht. Ook al is een website zoals exalo.nl nog zo goed geoptimaliseerd, er zullen altijd links van andere sites met deze trefwoorden naar ons moeten verwijzen voordat exalo.nl een beetje in de buurt van de top 5 van de zoekresultaten komt te staan.
Local SEO
Kijk, nu komt de bedrijvengids om de hoek kijken. Wat voegt de bedrijvengids voor uw website toe?
Om te beginnen is het helemaal duidelijk waar de site zich op richt; er is een Friese vlag zichtbaar in de adresbalk. De zogenaamd favicon. Ook de extensie van de domeinnaam geeft aan waar de bedrijvengids zich op richt: .frl is de domeinnaam voor Friesland.
Alle Friese plaatsnamen, groot en klein, hebben een eigen pagina op de bedrijvengids.
Iedere bedrijfsvermelding op bedrijvengids.frl is voorzien van de locatie gegevens en nog veel meer onzichtbare metadata. Deze metadata is voor de bezoekers onzichtbaar, maar voor Google niet. Google kijkt juist als eerste naar de metadata en vervolgens pas naar de rest van de tekst. In de metadata vertelt de site aan Google waar de pagina over gaat. In dit geval de naam van het bedrijf, de kerntaken van het bedrijf en de vestigingsplaats.
Local SEO – Het Laatste Duwtje In De Rug?
Onlangs heeft Exalo Media een website voor een advocatenkantoor opgeleverd. Vanuit het niets kwam de website op de eerste pagina terecht en eindigde op plaats 5 bij de organische zoekresultaten. Kijk, als je maar genoeg betaalt aan Google komt uw bedrijf ook bovenaan te staan, maar bij Exalo Media zijn we meer van het nul euro tarief.
Klik eens door naar de vermelding van de advocaat en bekijk de tekst eens. In de tekst ziet u enkele blauwe woorden: advocaat, advocaat in Sneek. Die woorden noemen we ‘ankerteksten’ en geven aan waar de link achter het woord over gaat. Dit is heel belangrijk om toe te voegen aan de advertentietekst.
Het toevoegen van ankerteksten en een link kan net het laatste duwtje in de rug van uw website zijn om alsnog de top 3 van de zoekresultaten op de eerste pagina bereiken.
Kies voor een betere online vindbaarheid voor uw bedrijf. Lees de 7 redenen om te investeren in een vermelding in onze online bedrijvengids.
Local SEO begint bij een vermelding in een regionale bedrijvengids!

Betaalbare websites voor zzp, MKB en retail. Transparante bedrijfsvoering. Voor ieder budget is er een nieuwe website: snel, veilig én duurzaam. Gevestigd in Leeuwarden, Exalo Media is een full service bureau voor:
websites, content, vertalingen, infographics, hosting en domeinnamen.