Zoekmachine optimalisatie beter bekend als SEO (Search Engine Optimization), zorgt ervoor dat een website goed gevonden wordt. Wanneer mensen op zoek naar informatie, producten of diensten maken ze gebruik van een zoekmachines. Als je wil dat jouw website gevonden word, is het dan ook van belang dat het goed scoort in een zoekmachine.
In Nederland houden we ons vooral bezig met Google, omdat het in Nederland verreweg de grootse marktaandeel heeft. In Amerika en andere landen worden ook wel andere zoekmachines gebruikt. In Amerika waar Google zelf vandaan komt, word Yahoo ook bijvoorbeeld vaak gebruikt.
Scoren in Google
Als je een website hebt moet je nog bezoekers aantrekken, want dit is de bedoeling van elke website. Het maakt niet uit of je informatie wil geven, of dat je een product of dienst wil verkopen. Als je bezoekers wil aantrekken moet je website natuurlijk nog wel gevonden worden. Hierbij moet je zoekmachine optimalisatie gebruiken. Zoekmachine optimalisatie moet je op twee fronten doen. Eerst moet je ervoor zorgen dat de website zelf zoekmachine geoptimaliseerd is, daarna moet je ook nog voor inkomende links zorgen.
Website zoekmachine optimaliseren
Google let vooral op relevantie. Bij het opzetten van een website moet je dan ook heel goed op dit belangrijke begrip letten. Ga je een product verkopen? Dan moet je ervoor zorgen dat er relevante informatie op de website word weergeven en je moet natuurlijk ook werkelijk het product verkopen. Ga je bijvoorbeeld kleding verkopen? Dan moet er veel content over kleding op de websites staan. Het moet ook overzichtelijk zijn.
Je moet ook de relevante zoektermen op de website laten voorkomen. Als je kleding gaat verkopen moet natuurlijk de zoekterm kleding vaak op je site voorkomen. Bijkomende en belangrijke zoektermen zijn hierbij ook heren kleding, dames kleding, baby kleding enzovoort. Doe van te voren altijd goed onderzoek en kijk wat voor jouw relevante zoektermen zijn. Relevante zoektermen zijn zoektermen waar mensen vaak op zoeken.
Inkomende links
Je hebt bij zoekmachine optimalisatie altijd inkomende links nodig, wanneer je goed wil scoren. Je kunt wel een relevante website hebben, maar dit moet nog wel bevestigd worden. Dit wordt bevestigd door middel van inkomende links van andere website. Hierbij geld de regel hoe hoger de kwaliteit hoe beter. Je kunt beter 10 inkomende link van goede kwaliteit hebben bij zoekmachine optimalisatie, dan 30 van mindere kwaliteit. Kwaliteit links zijn relevante links. Bij het verkopen van kleding zijn kwaliteit links, inkomende links van andere kleding webwinkels en kleding blogs. De inkomende link zelf moet ook relevant zijn, hoe hoger de relevantie hoe beter. Met meer kwaliteit links zal je natuurlijk altijd beter scoren.
Internet marketing
Zoekmachine optimalisatie is moeilijk, vooral voor beginners. Wil je dat je website het gelijk goed doet? Je kunt voor de zoekmachine optimalisatie een bedrijf inhuren dat zich bezig houd met internet marketing. Internet marketing bedrijven weten hoe zoekmachine optimalisatie werkt. Ze kunnen je helpen bij het opzetten van je website en het binnenhalen van inkomende links. Zo heb je zelf geen omkijken meer naar, maar het zal je natuurlijk wel meer geld kosten dan wanneer je het zelf doet.

Betaalbare websites voor zzp, MKB en retail. Transparante bedrijfsvoering. Voor ieder budget is er een nieuwe website: snel, veilig én duurzaam. Gevestigd in Leeuwarden, Exalo Media is een full service bureau voor:
websites, content, vertalingen, infographics, hosting en domeinnamen.